Jubilee

– Hol van?

– Londonban.

– Londonban?

– Londonban.

– Londonban?

– Igen, Londonban. Nem ismerős? Sült hal, Tom Jones, délutáni tea, rossz kaja, még rosszabb idő, kibaszott Mary Poppins – London!

Ez a blog alapvetően a saját dolgaimról szól, de már régen terveztem olyat, hogy bemutatok egy-egy pályát vagy vonatot, ami különösen elnyerte a tetszésemet. Az első ilyen írás témája pedig a nemrégiben megjelent Jubilee line, amely London legújabb metró (vagy mondjuk inkább földalattinak?) vonala. Az első szakaszát 1979-ben, II. Erzsébet királynő trónralépésének 25. évfordulóján nyitották meg (innen a név), a legutóbbi szakasz pedig idestova tizenkilenc éve, 1999-ben készült el. A vonal valamivel több, mint 36 kilométer hosszú (a budapesti hálózat teljes hossza 38 km) és 27 állomása van. Ezt megépíteni hatalmas munka, így nem csoda, hogy a pályát jegyző BVE Western Region Team úgy döntött, hogy először csak a Stratford és North Greenwich állomások közötti szakaszt adják ki.

jubilee
Ezt itt

 

tfl
Ami bizony nem más, mint egy aprócska része ennek a nagy, színes spagettinek. Számomra egészen felfoghatatlan egy ilyen hálózat (sose jártam Londonban) – mert _ez_ a szó szoros értelmében vett hálózat, nem az, amit itthon annak csúfolnak négy egész metróvonallal

A Stratford és North Greenwich közötti szakasz a második ütemben készült el és túlnyomórészt felszínen, egy vasútvonallal párhuzamosan halad.

OpenBve 2018-01-18 22-46-47-307
Stratford állomáson egy kiüzemelt vonat fogad bennünket

Ahogy megszokhattuk, a pályához vonatot is kapunk, méghozzá egy 1996-os, felújítás előtti állapotú Alstom szerelvényt. A többi londoni szerelvényhez hasonlóan ez is rendkívül részletes, mind az utastér, mind a vezetőállás tekintetében. Sokatmondó, hogy a vonat dokumentációja 20 oldal hosszú (oké, nagy betűkkel van írva és egyébiránt elég logikátlan a felépítése), és ez bizony nem az a semmitmondó readme fájl, ami általában érkezni szokott a vonatokkal. Érdemes áttanulmányozni, amennyiben vezetni is szeretnénk, bár Stratford állomás kétségkívül nagyon szépre sikerült.

OpenBve 2018-01-18 22-46-56-305
Az indulásig úgy 2 percünk van, de szükséges is ennyi idő a vonat beüzemeléséhez
OpenBve 2018-01-18 22-47-17-527
“Hátrafordulva” a főkapcsoló és egy OBU fogad bennünket, a beüzemeléshez ezekre lesz szükség
OpenBve 2018-01-18 22-47-21-192
A Delete gombbal behelyezzük a kulcsot, majd a PgUp/PgDn gombok nyomogatásával kezelhetjük a módválasztót. A Reverse mód értelemszerűen hátramentre, az Inter fékpróbára, a Forward ellenőrzés nélküli kézi vezérlésre, a Full Speed Manual ellenőrzött kézi vezérlésre, az Auto pedig programozott automatikus vezérlésre való. A Unit 1996 néhány éve már képes ez utóbbira, a készítők viszont nem ültették át ezt a módot a programba – de ez talán nem akkora baj
OpenBve 2018-01-18 22-47-34-135.jpg
A vezetéshez nekünk a Full Speed Manual mód a legkézenfekvőbb, így érdemes ezt kiválasztani. Ha módot váltunk, fék 3 állásban nyomjunk egy Space-t, így vonatunk biztosan el fog indulni. Ugyanez a billentyű szolgál az éberségi berendezés kezelésére is. 
OpenBve 2018-01-18 22-48-12-976
Az időközben feléledő OBU-n lehetőségünk van beállítani a kijelzőket (lásd a képernyő feletti célkódokat), a forgalmi számot, és elméletileg fékpróbázni is tudunk. Az egyes menüpontok között a 8, 9 és 0 gombokkal léptethetünk a dokumentáció szerint – nem árt azonban észben tartani, hogy a brit billentyűzet kiosztása más, úgyhogy nekünk a rövid ö-t kell nyomkodni 0 gyanánt!

Nos, ha az üzembe helyezéssel megvagyunk (tényleg kell hozzá a két perc!), lassan megjön a kijárat, és indulhatunk is. Ahogy említettük, ez a vonat nem képes programozott automata üzemmódban közlekedni, így a jól megszokott Q és Y gombok nyomkodásával szabályozhatjuk a sebességet.

OpenBve 2018-01-18 22-54-38-228
Pazar környezetben haladunk Stratford és West Ham között. Érdemes megfigyelni a kontinentális szemnek szokatlan négysínes rendszert, amit nagyon szépen kidolgoztak a készítők

 

OpenBve 2018-01-18 22-55-44-383
Egy felüljáró alatt átbújva érkezünk West Ham állomásra…
OpenBve 2018-01-18 22-57-25-230
… ahol óvatosnak kell lennünk a megállásnál. A műszerfalon világít az Accurate Stop jelzőfény, amely azt jelenti, hogy nagyon pontosan kell megállnunk, nagyjából a bal oldalon látható, sávos-zöld tábla vonalán belül. Ha túl korán vagy túl későn állunk meg, a vonat nem enged ajtót nyitni! 

A túlfutással nagyon óvatosnak kell lennünk. Egy észszerű határon belül a program engedni fog Reverse módba kapcsolni (ezt F3 állásban meg kell erősíteni egy Space-szel, mint ahogy minden módváltást!), ha azonban nagyon túlfutnánk, a vonatbefolyásoló berendezés sípolni kezd és vészfékez, ezután pedig nem fogunk tudni módot váltani.

OpenBve 2018-01-18 22-57-48-505
West Ham nagyon szépen kidolgozott állomása
OpenBve 2018-01-18 22-59-24-606
Az a furcsa épület az O2 Arena, amelyben mindenféle koncerteket és sporteseményeket rendeznek
OpenBve 2018-01-18 23-01-26-127.jpg
Canning Town hátterében kétszer is feltűnik az O2 Arena – ilyen ez az openBVE… A párhuzamos vasútvonalon egy vonatot se látni.
OpenBve 2018-01-18 23-02-16-918
Canning Town és North Greenwich között viszont már a föld alatt haladunk, itt célszerű lekapcsolni a fülkevilágítást
OpenBve 2018-01-18 23-04-23-175
Így érkezünk meg North Greenwich állomásra, ahol önműködő peronkapuk felelnek a biztonságért – ilyet se nagyon láttunk még openBVE-ben

Nos, a Jubilee mostani állapotában nem kerül be a leghosszabb openBVE-s pályák hall of famejébe, ugyanakkor azt gondolom, hogy kidolgozottságával és a nagyszerű vonattal mindenkit kárpótol rövidségéért. Örvendetes hír viszont, hogy a fejlesztők szeretnék folytatni a projektet, amiben személy szerint nagyon reménykedem is. A brit pályák messzeföldön híresek részletességükről és kidolgozottságukról, és azt gondolom, hogy a Jubilee-re is méltán lehetnek büszkék a készítők. Mindenkinek – és főként a magyar fejlesztőknek! – javaslok rajta egy kört, hiszen pont az ilyen pályák mutatják meg, hogy mennyi lehetőség van az openBVE-ben, vagy hogy milyen szemet gyönyörködtető pályákat lehet építeni, ha rászánjuk az időt és az energiát. Letöltés a BrnoBVE oldalról. (A helyes működéshez javasolt egy friss – mondjuk 1.5 feletti – openBVE-verzió megléte)

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s